torsdag den 12. januar 2012

Vanter 2012

Strikning af to (ens) vanter på én gang.
Modellen er et simpelt rør med afrundet spids, designet af S.H., se nedest.
Bruger magic loop-metoden.


Efter starten hvor vrangen vender ud, kommer der skik på strikket, og retsiden er kommet ud.


Det er anden gang, jeg laver loop strik. Første gang fik jeg vendt strikket og kom til at strikke mod den ønskede kørselsretning.


Det søde mønster er en rib, som forskydes en maske efter et antal pinde.


Så er der lavet runding. I stedet for at trække garnet igennem restmaskerne, har jeg lavet sammenstrikket aflukning. Det bøjelige kabel og pinde stikkes igennem tophullet, så vanten kan vendes før sammenstrikning.


Her er de færdige og elastiske vanter så. De skal varme mit dejlige barnebarn Anton.

Opskriften er fra den nyudkomne bog All You Knit is Love (babystrik 0-18 mdr.) af Susie Haumann, som jeg fik i julegave. Jeg har brugt noget andet garn, hvilket vil sige Drops Baby Merino, 2 x 6 g. Desuden har jeg beregnet antal opslåede masker, så jeg fik den størrelse, jeg fandt passende til mit barnebarn. Til det brug havde jeg lavet et lille prøvestrik i rib og studeret elasticiteten.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar