søndag den 28. april 2013

Hveder til Store Bededags aften

 
Jeg troede da ikke, at jeg ville bage hveder i år, men min mand ønskede sig nogle og først tænkte jeg, at jeg kunne lave en lille portion i en springform, men da jeg f'ørst gik i gang og havde ingredienser til den sædvanlige portion på 30 stk. kunne jeg lige så godt bage den.
Overskuddet røg hurtigt i fryseren i poser à 4, så vi har allerede nydt godt af dem flere gange, senest i dag søndagen efter Store Bededag, hvor vi besøgte vores søn og fik kaffe og ristede hveder i haven i sol (og kølig vind).
 
 
 
 
Opskriften stammer fra Berlingske Tidende i sin tid. Jeg har ud over gær, mælk, salt, 175 g Kærgården, 1 dl sukker, 1 spsk. kardemomme og ca. 1450 g mel i denne dej.

 
Det kan nok være lidt svært at dele bollerne, så de bliver lige store ved hjælp af øjemålet, så jeg tager en vægt til hjælp. Her ligger de på ca. 82 g dej.
Dejen er hævet 2 gange i skål og 1 gang formet. De bliver ikke penslet.
Vi flækker dem i 3 og rister dem på rist i ovnen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar