fredag den 7. juni 2013

Stribet babybluse fra Hendes Verden - de strikkede dele

Model fra Hendes Verden maj 2013


Jeg har efter flere strikkeprøver fundet ud af, hvordan jeg får en strikkefasthed på 28 m x 40 pinde.
I mit tilfælde, hvor garnet er Pimabomuld 8/2, er løsningen at strikke retpinden med nr. 3 spids og vrangpinden på nr. 3½ spids (jeg strikker med Knit Pro spidser, der kan skrues på kabel).
Det indebærer, at jeg ikke kan strikke rundt, men må strikke frem og tilbage (fladstrik kalder jeg det).

Nu har jeg så fået strikket de 4 dele uden kanter og min glæde er stor, da strikkefastheden blev som ønsket, det har jeg nemlig ikke været vant til. Jeg havde da også undersøgt, hvordan jeg kunne ramme den ønskede strikkefasthed, se evt. mit indlæg 'Strikkefasthed - et lille studie' fra forleden (2. juni).

 


 
Delene skulle presses let, så det har jeg gjort.
 
 

 Strikketeknik

Kantmasker: Jeg måtte slå to masker ekstra op i forhold til opskriftens rundstrik, da jeg skal bruge sømrum.

Garnskift i siden: Sidste maske på vrangpinden strikkes med begge garnfarver, hvorved den nye farve hentes op. Den skal fiskes frem fra siden, og jeg lægger begge garnfarver over pegepingeren med den kommende nye yderst til venstre og strikker en retmaske med dem (kantmaske på vrangsiden). På næste retpind er den første maske dobbelt, men skal selvfølgelig strikkes som én maske.

Garnføring i aflukning til ærmegab: Den gamle garnfarve vikles om efter hhv 1-2-2 aflukkede masker, så den er helt med henne næste gang, der er brug for den :-)

Topspidser: Der henvises til opskriften, men indtagning på vrangpinden fandt jeg selv frem til, i højre side strikkede jeg to vrang sm og i venstre side strikkede jeg to dr. vr. sm (de sidder på pinden som de er strikket, men jeg stikker højre pindespids ind fra venstre side bag startende med nr. 2 maske fra spidsen). Så hælder maskerne rigtigt/pænt på retsiden. Garnskift, som jo findes i højre side af arbejdet, foregår på venstrehældende side ved at sno de to garnfarver om hinanden efter kantmasken. Jeg lægger enden fra den strikkede kantmaske (nr.1 maske på højre pind) over den gamle farve neden under (med uret) og bruger den nye farve igen til maske nr. 2.


Her er toppen af ryggen, hvor kanten siden er blevet trævlet op. Først havde jeg nemlig villet det så godt og havde strikket 1. pind efter opsamlingen af halsmasker - drejet ret, men så kom der nogle lange tråde under og først forsøger jeg, at bevare maskeopsamlingen, men siden har jeg strikket de to topspidser igen. Her er kanten også for kort i bredden synes jeg, så nu må vi se, hvordan den bliver med de nye halsrundingsspidser.



Neden under er indholdet fra et tidligere indlæg fra 26. maj, hvor jeg har skrevet om starten af blusen. Det sletter jeg nok senere, men da der har været gæster på bloggen, kan det stå lidt. Siden har jeg jo fundet ud af, at jeg ikke kan ramme strikkefastheden ved at strikke rundt og at det ikke var nødvendigt at bruge magic loop, som ikke blev for kønt, da jeg ved oprydning fandt et kortere kabel, som passede!

Model fra Hendes Verden maj 2013
Så har jeg fået strikkepindespidser i 3.25 og har slået masker op til str. 2 mdr.


Jeg har lavet rillekanten med pindespidser nr. 3 (nr. 2½ findes ikke i dette system med træspidser) og har bevaret venstre spids som nr. 3 og strikker med 3.25 i højre side.
Det er lækker Pimabomuld (det hedder garnet) fra http://www.strikkebogen.dk/shop/pimabomuld-75c1.html
Det er lidt bøvlet med Knit Pro, da jeg må bruge 'magic loop'-teknik pga langt kabel. Det korte var nemlig for langt. Jeg ved godt, at der findes kortere spidser, men dem har jeg ikke (og heller ikke set dem endnu i skæve mål).


Ingen kommentarer:

Send en kommentar